H5N1

Igår stod det klart att det fruktade fågelviruset H5N1 hade kommit till Sverige, närmare bestämt Oskarshamn. Extra nyhetssändningar sattes in i TV osv. Jag har alltid tyckt att folk har överreagerat i den här frågan. Allt för många tror att de kommer att bli smittade. Men lyssna på experterna för en gångs skull! Ibland hatar jag media för den hysteri de för med sig.
Viruset kan bara smitta fåglar (och kattdjur till viss del, men en katt har aldrig smittat en människa)! Det ska mycket till för att viruset ska genomgå en mutation sådan att den kan smitta människor och ännu mer för att viruset ska kunna smitta från människa til människa. De människor som faktiskt har dött av viruset har levt väldigt nära fåglarna under en längre tid...
Det jag oroar mig över är att landets tamfåglar ska smittas. Det skulle få förödande följder för fågeluppfödarna. Fåglarna är ju deras inkomst!

Mitt uppmanade: Oroa inte för er själva! Ni kommer inte dö i fågelinfluensan...
Tvätta händerna!

"---
Är risken att smittas större för personer med nedsatt immunförsvar, till exempel gamla, sjuka, gravida kvinnor eller små barn?

Många av de som hittills har smittats har varit barn, vilket kan bero på två saker: de har svårare med att hålla en god handhygien, de har inte hunnit haft influensa, som i regel stärker försvaret mot andra influensautbrott.

Bör man undvika att släppa in barn på djurgårdar där höns och tuppar finns?
Nej. Vid direkt kontakt med fåglarna rekommenderas dock att  tvätta händerna efteråt.
---
Hur skyddar man sig som privatperson?
Om man måste hålla i fåglar är god hygien viktig. Tvätta händerna och desinfektera händer, verktyg etc. Om dessa åtgärder inte är tillräckliga (på till exempel en arbetsplats som hanterar fåglar), bör skyddsutrustning användas.
---"

Citerat från SVT.se  (
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45984&a=539511 )


Kommentarer
Postat av: Mark

Det är större chans att smittas av TBC än av H5N1. Men media väljer vad som skall och i hur stor mängd som skall sändas.
Vad som skiljer H5N1 och TBC åt är att TBC funnits sedan början av 1900 - talet, medan H5N1 är relativt ny, den uppstod i Japan 1997.

Vad som också kan spela in i vilka och hur många som smittas är mängden människor som utsätts för en omgivning infekterad av ett virus. Till slut skapas ett sorts immunförsvar gentemot viruset, inte hos alla, men hos vissa.

Jag håller med dig om att man inte ska behöva vara orolig. Ingen idé att "överdriva". Men viktigt att vara vaksam. Hade inga åtgärder sats in redan i Asien för några år sedan hade både SARS och H5N1 spridit sig långt mer än vad det är idag.

Postat av: Ida

re:Mark
Självklart ska man vara vaksam, det tycker jag också. Men jag tycker det är synd att så många människor går omkring och oroar sig alldeles för mycket. Media bidrar mycket till den här hysterin istället för att använda sin "makt" till att lugna folk och gör dem mer vaksamma på relevanta fakta.

2006-03-01 @ 16:22:38
URL: http://idahs.blogg.se
Postat av: Henke

Bra sagt Ida!
Förstår inte denna hysteri... Hade jag varit fågel hade det varit en annan femma!

2006-03-02 @ 18:28:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback